Sabtu, 24 Januari 2009

keUNiKan jari-Jemari~

salam...
kita semua mesti pandai tafsir atau pun boley tafsirkan apa yg kita tengok+lihat kan..? ihi..dan sya ada nak tafsir cikit pasal jari+jemari sya yg chumel nie..pelbagai hikmah dan tafsiran yang boley diandaikan disebalik jari+jemari kita yang lima (sebelah tangan). cuba kita perhatikan perlahan-lahan jari kita tu..first.,luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. renung dalam+sedalam nya, kewajipan solat lima waktu jgan diabaikan...
kemudian letakkan+lekapkan jari+jari runcing kita di atas meja, perhatikan nagn mata+hati.. bermula daripada jari kelingking yang kecil+kerdil+kuntut (sya panggil jari anak), seperti manusia dan apa saje yg bermula dari kecil kemudian besar dan terus membesar+besar. itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. apa saje yg dilakukan mestilah bermula daripada kecil. sepeti kata pepatah "melentur buluh biarlah dari rebu
ngnya". kegagalan memdidik pada waktu atau usia nie akan memberi+meghasilkan kesan yg besar pada masa hadapan.
jum naikkan kepada jari kedua pula, sebelah jari anak la. apa lagi jari manis namanya. (nak compemkan try la rasa :P). em sama gak ngan usia remaja. manisnya sepeti jari yang comel mulus nie. apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin betatahkan berlian..waa..bangga xtekira lah.ahaks.. pada time nie, alam remaja menjengah diri dan AWAS!! di usia ini, kita sudah baligh dan mukalaf. pastinya sudah dipertanggungjawab segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah kita??
Nah.. naik kepada jari ketiga. jari yg paling tinggi, jari hantu namanya. zaman remaja ditinggalkan. selamat tinggal remaja yg cute+meut. alam dewasa kini pula menjengah masuk. di peringkat meningkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan indentiti dengan ekonomi yg kukuh serta kerjaya yg teguh. dah ad duet simpanan, pk tuk kawen pulak. namun, kita mesti berhati-hati kerana di kala ni banyk 'hantu+hantu pengacau' yg datang menggudaa. bukan hantu dalm cite niyang rapik k. tp hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan berjuta+juta hantu lagi lah. kalo gagal mengawal emosi, lantas masuk ke perangkap nafsu dan syaitan. justeru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan. kan kan??
pas..pas..kita gerak lak kat jari telunjuk. jari inilah yang mengungkapkan satu dan ESAnya ALLAH SWT ketika solat. genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. gagahnya dia sebagai penunjuk aeah, menjadi contoh dan tauladan. manusia+manusia yg ada pad tahap ni, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru cam keta GEN2. DAn sebagai pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yg heBAT!
akhir sekali, kita renung jari ibu k.. inya besar dan kuntut cikit dari jari+jari laen. tpi dia menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan perbagai perkara. bak kata orang jawa "cap jempol" atau cap jari. kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. buat generasi muda, rujuk dahulu kepada org tua atau yg berpengalaman k.. sekiranya penunjuk mere
ka dipatuhi kita patuhi, nescaya kita boleh berkata 'GOOd' atau 'YES' sambil menggenggam semua jari dan angkat ibu jari ke atas dan itulah rahsia kejayaan kita.
so.. semu keli-lima jari dah abis tafsir.. cuba kita letakkan kelima-lima jari kanan kita atas meja, dengan keadaan jari tertutup rapat satu-sama lain. buat k.. cuba kita perhatikan dengan mata hati..apa yang kita leh nampak??? emm mesti lah nampak jari kan..hihi..mata kita nampak 5 jari yang comel jea..
tapi..mata hati kita nie nampak.., trehasilnya perka
taan kalimah 'ALLAH'.. bermulanya dari jari anak (alif)..sehingga diakhiri dengan jari ibu (ha)..


*ini la gambaran lebih jelas kita dapat lihat.. memg menghasilkan kalimah ALLAh..
**itu bukan tangan aja k~


*dan ini? semestinya jari sya.nak jugak tunjuk jari sya dalam nie..ihi.. wah cincin??sape bagi tu..tut~


**sedikit gambar yang telah diolah oleh aja~

2 ulasan:

erisya nor berkata...

ehem! erisya patut lihat jemari yang cute tuh atau cincin yang cantik tuh?

ajaa~ berkata...

aham..
erisya kena lihat jari chumel tuh..
cincin xley la, sbb milik aja sorg jea.
hihi