Jumaat, 2 Januari 2009

Salam Maal Hijrah 1430

hari ini seluruh umat islam menyambut TAHUn BARU HIJRAH. SALAM MAAL HIJRAH RAHAZA.
sambutan tahun baru bagi seluruh UMAT ISLAM ialah pada 1 Muharam yatu hari Pertama, Bulan Pertama dalam kalendar ISLAM yang mengandungi 12 bulan berdasarkan pusingan bulan mengelilingi bumi. dan ia disebut MAAL HIJRAH. ini bersempena dengan penghijrahan+perpindahan Nabi Muhammad s.a.w dan para-para pengikutnya dari Mekah ke Madinah bertujuan sebarkan+kembangkan agama Islam yang ada seperti sekarang nie..waa.. dalam lagu pun ada pasal penghijrahan nie. kecik2 dulu sya selalu nyayi, sekarang pun nyayi lagi. lagu dia sedap, mengelakkan kita lupa kepada pengorbadan Nabi kita....

member : munin aza!! bangon2 dah la tido,taun baru nie azam baru la...(pagi2 dapat tazkirah free pulak)

aza : sambung tido cikit age la..awl lagi nie..(sambil memeluk dan mencium 'poyet')

member : awal ape,emmm tengok jam tu..awal sangat2 nie..

aza : (kepala ku pusing ke kanan)emmm....baru pukul du...emm duuu aaa..dua pagi ke??
pukul bape nie??biar betol!!!(sambil menggosok mata yang xgatal)

member : betol la dua petang.bangon jum masak.lapo nie nak makan..

aza : em yeala2..bangon nie..

aza : aku perlu mandi n segarkan diri,tahun baru pon dah bangon lambat.ape nak jadi ngan aku nie..tahun baru best nya tahun 2008 dah habis la(mengikut kalendar Islam) tapi yang xbest nya aku dah tua la,arh dah nak masuk 21 tahun.adoiii aku dah boleh kawin nie.macamana nak kawin pakwa xda duit pon xda...tapi aku ada AZAM BARU. azam tu apa?? nama pakwa aku ke..(membebel sorang2 semasa turun tangga) APA AZAM TAHUN BARU AKU NIE???

member : woi!! apa bebel tu...p mandi la..jatuh tangga baru tau budak sengal nie..

aza : arh sebok lah, jeles ar tu aku ada AZAM baru.. dia paggil aku sengal.berani betol budak nieh!


TAHUN BARU sememangnya tidak boleh dpisah kan dengan AZAM BARU,STYLE BARU,IMPIAN BARU....emm semua baru lah katakan. tapi pakwa xbaru kan. jadi semua org mesti ada AZAM baru. ada yg berazam
- 'nak benti merokok' (makwa xsuka perokok)
-'nak belajar sungguh2 sebb spm fail xleh sambung blaja lagi..emm
-'nak tingkat prestasi diri'. (macamna nak tau dia meningkat ke x?)
-'nak tunaikan AZAm taun lepas yg xtercapai lagi'
-nak macam2 age lah

dan termasuklah aku pun ada AZAm......
azam tahun ni aku nak jadi :-
1) anak yang solehah kepada kedua maa n ayah.InsyaAllah..
2) nak kumpul duit banyak2 sebb nak anta maa n ayh tunaikan Haji (impian sms form 5 yg masih tidk tercapai)
3) hasilkan projek yang berjaya.projek sem 6.(dengan bmbingan PUAN NADIA)
4) dan..xnak cari pakwa bernama AZAM.huhu


ni jea Azam aku tahun nie yang boleh di display kan dari dalam diri aku. yang len akan menjadi rahsia abadi. banyak lagi. tapi aku dan DIA sahja yang tau.ehe..

semoga impian aku tercapai la. yang xtercapai tu kita pospon tahun berikutnya.oke kan..
kena ada usaha la sbb AZAm = USAHa. bagi ak la..tapi cam xsesuai jea tanya member 'APA USAHA KAU TAHUN BARU NI?' emmm........

buku2 catitan dosa dan pahala tahun lepas (2008) dah ditutp n diberi pada-NYA. Malaikat dah buka buku baru sekarang nie. helaian pertama aku dah dapat pahala sebb tolong masak tuk member. hehee...

semoga helaian setersnya aku akan melakukan kebaikan. dan aku juga hanyalah insan yang sangat lemah, memg tidak boleh lari dari kejahatan dan Dosa.....KUATKAN IMANKU..
(ceh... dasat..)

itu kisah pagi tahun baru..semoga aku gembira selalu..



Tiada ulasan: