Jumaat, 2 Januari 2009

lokasi Per ANginan~

situasi berbaring nak tido
bosan .......
xda pape nak dibaca ke.....

"eh mak kau jatuh" tekejut aku!! (ujang jatuh kat belakng)
hah baca ujang nie.ko mesti xbosan nya (ujang tu komik lawak antarabgsa)
nie msti xbest..sebb aku suka baca APO? lagi.
jum baca komik.

beberapa minit lepas tu..
best gak banyak lawak..hoho sakit perut nak gelak nie n dapat juga INFO best..

sini sya coretkan sedikit hasil kajian sya dalam majalh Ujang k. tak sangka pulak malysia memg best rupanya..patut la orang putih itam suka datang cinie.hehe..Malaysia malaysia.. inilah info terkini mengenai Malaysia :

"LOKASI PERANGINAN TANAH TINGGI MALAYSIA"
+GUNUNG JERAI
gunung jerai merupakan sebuah gunung yang terdapat di KEDAH.(negeri yg bakal jadi kampung ku..ahaks). gunung JERAI terletak di antara sempadan daerah Muda dan Yan dan mempunyai ketinggian 1,217 meter. tinggiii.. alkisah menurut ceritanya, terdpat batu besar berbentuk kapal di puncak gunung ini. penduduk setmpat menggelrnya batu kapal. mengikut lagenda, kapal ni milik "Maharaja Merong Mahawangsa" (sy pun xkenal sapa) yang telah disumpah oleh Sang Kelembai ketika maharaja tersebut cuba melabuhkan kapalnya di PULAI SERAI. ni nama asli bagi GUNUNG JERAI. macam serai buat masak tomyam (tomyam kat Ali sedappp)

Gunung JERAI ni sesuai tuk sapa2 yang suka meredah hutan. banyak aktivti2 merentas hutan bagi pencipta alam (sayangi alam sekitar). banyak terdapat tumbuhan2 tropika termasklah hutan dipterokarp bukit dan hutan dipterokarp atas..paku pakis xda kot..tp yang pastinya serai xda kat cini k..ni ada sedikit pemandangan yang indah negeri kedah..




* carian dalam tenet. waa aman nya..nak pegi la..sapa2 cepat la bawak sya p kedah.ehe..


lOkasi kedua yang best (xikut turutan sebenar pon..)
+GENTING HIGHLANDS
genting highlands atau Tanah Tinggi Genting (2000 meter dari aras laut) merupakan puncak gunung dari pergunungan Titiwangsa di Malaysia serta menjadi lokasi resort terkenal. Berada di sempadan negeri Pahang dan Selangor. ramai yang xtau nie genting duk kat mana..dulu sya pon xtau gak.haha..emm xsampai sejam pon dah boleh sampai kat genting dengan naik keta dari kuala Lumpur ataupon ikut kereta kabel genting Skyway (pada sekarang ni merupakan yg terpantas dan terpanjang di Asia Tenggara). suhu yang biasa tidak lebih dari 30 darjah celcius dan jarang turun di bawah 15 darjah celcius setiap tahun.huu...suhu luar biasa pulak camna yea..mesti beku la,tido xyah buka kipas.haha..dapat mandi air sejuk tiap2 petang.ehe..

Genting didirikan atas ilham Mendiang Lim Goh Tong yang berasal dari Fujian, China di awal tahun 60-an. dan selepas tu berrrrkembang peeesat..menghasilkan perusahaan lain. Genting Highland ni dah dikenali sebagai Las Vegas Malaysia kerana merupakan satu2nya kawasn kasino daratan yang sah si Malaysia, dioperasikan oleh Resort World Bhd. Resort ni memiliki beberpa buah hotel antaranya Hotel Genting, Hotel Highlands, Hotel First World dan banyak lagi lah. yang unik mengenai Hotel First World ni, dia memiliki 6,118 buah bilik dan menjadikan hotel kedua terbesar di dunia ketika ini...woooo..besarnya kan..
yang best lagi, ada taman tema, padang golf, tempat2 beli-belah, simulator sky diving, dewan konsert dan banyakk lagii..pendek kan cerita 'macam-macam ada..
di bawah bukit terdapat kuil China iaitu Kuil Chin Swee dan Masjid Yayasan Mohammad Noah..

inilah sahaja berita hari ini mengenai genting..haha..bestnya genting, banyak bunga rose kan? nak pegi lah. sya xpenah sampai lagi sebb rasa jauh pulak bagi sya yg duk kt ttdi skang nie..nge.. member cakp xleh g genting nati sya sesema sebb sya xleh terrlalu sejuk. emm betol ke..??

selalu sya dapt bunga rose kalau NADIA balik g genting..ehe..rama2 yang beku pon dapat gak..
ni la genting.beberapa tempat yang bestt.....semua nak tunjuk xley la..




*cantikknya....jum kita buat rombongan kelas nak??


yang lain pula
+GUNUNG KINABALU

gunung kinabalu terletak di negeri Sabah,semua orang tau kan. tapi sya nak gatu gak. mempunyai ketinggian 4,095 dari aras laut. jadi dia adalh gunung yang tertinggi la di Asia Tenggara. mempunyai kawasn hutan dipterokarp bukit, atas, hutang gung dan banyak lagi lah. hutan ni merupakan lambang kemegahan setiap penduduk yang tinggal di Sabah, kerana ada sesetgah mengaggap gunung nie dapt memberikan semanagt juang dan semangat bersatu padu bagi rakyat sabah.(sya pon bangga gak walupon xduk d sabah). gunung ni banyak menyimpan cerita dan kisah2 misteri nusantara (yang dalm show misteri nusantara tu). menurut kepercayaan masyarakat kadazan sabah, gunung ni merupakn tempat bersemadi semangat atau roh mereka selepas meniggal dunia....amin..

tak mau la pegi..sapa yang berani pegi la..tapi sya ada kawan nagn orang sabah. org cakp org sabah nie hencem n chumel2, patutt la kawan sya tu chumel. yang hencem xda lagi la jadi kawan sya..kesiann

*gunung kinabalu...nak gambar lagi menarik search tenet k..


jum Melawat tempat best lain
+BUKIT BENDERA
bukit bendera mesti semua tau kan sebb ada lagu kan. bukit bendera merupakan sebuah kawasan parlime di negara iaitu bahagian pulau pinang (ataupon sebut jea peeneng) di negara Malaysia. pulau pinang ni terletak di antara negeri kedah (kedah lagi) dengan negeri perak di utara semenanjung malaysia.(yang ni ramai xtau kan). setinggi 830 meter di atas Georgetown, puncak bukit bendera atau PINANG HILL menyediakan persekitaran yang nyaman, pelancong2 dapat menasingkan diri daripada panas(takot itam la tu). secra umu suhu kat cinie bersuhu 5 darjah cecius. kalau berada di puncak, kita semua dapat melihat pemandangan dan ciptaan Allah yang menakjubkan seluruh pulau dan juga bahagian tanah utama di sebelah laut atau seberang prai. kat sana banyak taman2 yang best dan menenangkan, pondok bergaya lama, restoran, tempat penginapan. dan ada sebuah kuil hindu (yang selalu tegok kat tv tu). dan ada juga masjid kat puncaknya. bukit pulau pinaang ni digelar bukit BUKIT STRAWBERI sebb dia merupakan kawasn penghasilan Strawberi..lazat lazat.. bentuk muka bumi yang dingin membuatkan starwberi mampu tumbuh dengan baik+banyak+lazat+warna merah (ada ke strawberi warna lain?). sesapa yang nak sampai ke puncaknya mudah dengan berjalan kaki melelui Taman Botanika Air Terjun (sambil2 cuci mata tengok air terjun la)...
hanimuum sorang2 best gak kat cini.. ehe..jum p pineng,,
pineng orang cakap cokelat dia murah kan??


* nek nie best dapt masuk gua..huhu


ada lagii nie..
+ CAMERON HIGHLANDS
nama sama macam genting kan, tapi dia xda kene mengena nagn genting ataupon negara afrika, Cameron Diaz, pelakon Holywood. dia merupakan sebuah pusat tempat peristirehat atau pon senang sebut tempat percutian dataran tinggi la, yang terkenal dan tersohor di semenanjug malaysia. dia terletak di barat daya negeri pahang (pahang lagi), yang sememgnya kaya dengan khazanah hutan alamya. bukan bermaksud xmembangun banyak hutan xda bangunan2 k.. terletak setinggi 1,829 dari permukaan atau aras laut dan bersuhu antara 10 hingga 20 darjah cecius. sejuukkkkk... keindahannnya memg leh memukau semua orang, sapa yang pegi xterpukau tu, rabut la kut ataupon pakai cermin mata hitam. semua nampak hitam.. selain daripada sebuah pusat peranginan, dia juga terkenal dengan hasil tanaman sepeti teh, buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan yang lawa2, yang jarang2 ada kat tempat lain. sebbnya cuaca kat cameron yang sejuuuk dan segarrr memg sesuai sangat tuk tanam2 tumbuhan camtu..contohnya tanam buah strawberi..suka-suka..
nak p hanimunn bedua2 la kat cinie.best...
gambar yang best






huhu,..ini saje yang dapt dikongsi..best kan malaysia,bagga jap dapt jadi anak malaysia nie..hehe..nati jum kita p ramai2 melawat malaysia.kawan2 jum la..k lah penat dah menulis,nape masa baca ujang lagi panjang tapi xlah sepenat nie.emmm.. banyak lagi gambar2 yang best nak tengok just di hujung jari semua da dimalaysia.ehe..search tenet k..

waaa,penaat..
tido nak mimpi malaysia la malam nie..
em..

Tiada ulasan: